BIP Przedszkole nr 3 w Brwinowie
Data wytworzenia: | 2021-09-06 12:41:17 |
---|---|
Redaktor: | Pawińska Małgorzata |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Sprawozdanie z działalności
Przedszkola nr 3 w Brwinowie
2020/2021
Informacja o działalności Przedszkola nr 3 w Brwinowie w roku szkolnym 2020/2021.
Przedszkole jest przedszkolem publicznym. Mieści się w Brwinowie przy ulicy Słonecznej 6.
Organem prowadzącym jest Gmina Brwinów. Przedszkole czynne jest przez cały rok z
przerwą wakacyjną ustaloną wspólnie z organem prowadzącym na wniosek dyrektora i Rady
Rodziców. Szczegółową organizację wychowania i opieki określa arkusz organizacyjny
placówki opracowany przez dyrektora przedszkola, zatwierdzony przez organ prowadzącyUG Brwinów i nadzorujący - KO w Warszawie.
Placówka zapewnia warunki lokalowe dla 4 grup przedszkolnych ( jedna grupa 3 latków,
jedna grupa dzieci 4 - latków, jedna grupa 5 - latków i jedna grupa łączona 4-5 - latków.
Pobyt dzieci w przedszkolu trwa od godziny 7.00 do17.00.
Dzieci korzystają z posiłków: śniadania, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Jedzenie
przygotowują kucharki na miejscu w kuchni przedszkolnej.
Całotygodniowy jadłospis jest do wglądu dla rodziców na stronie internetowej przedszkola
i w przedszkolnym holu. W roku szkolnym2020/2021 do przedszkola uczęszczało 100 dzieci
( do 15 marca 2021 r.), a od tego dnia w placówce jest 99 dzieci (jedno dziecko zostało
zabrane do rodziny zastępczej).
Kadra Przedszkola nr 3 w Brwinowie liczy 25 osób. Personel admistracyjno - obsługowy:
specjalista ds. kadr, referent, intendent, 1 kucharka i 2 pomoce kuchenne, 2 woźne, 4 pomoce
nauczyciela, konserwator - ogrodnik. Kadra pedagogiczna to dyrektor, 7 nauczycieli
wychowania przedszkolnego, jeden nauczyciel wspomagający, logopeda, psycholog,
katecheta. Kwalifikacje pedagogiczne nauczycieli przedstawiają się następująco:
Dyrektor:
- Ewa Przybylik: wyższe magisterskie, kierunek: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna,
zarządzanie w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych, Pedagogika specjalna -
oligofrenopedagogika, Nauczanie początkowe, Biologia - nauczyciel dyplomowany.
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: PPK, Kontrola zarządcza, Obserwacja
jako element nadzoru pedagogicznego, W przedszkolu i w szkole na ludowo, Przywództwo
w szkole. Zarządzanie poprzez rozpoznanie stopnia rozwoju pracowników, Budowanie
i wzmacnianie wizerunku szkoły w środowisku lokalnym, Relacje dyrektor - pracownik,
podejmowanie trudnych decyzji, Dokumentacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej -
najczęściej popełniane błędy, Ocena nauczyciela przez dyrektora przedszkola lub szkoły.
Nauczyciele:
- Drozdek Dariusz - katecheta: wyższe magisterskie - pedagogika społeczna, Teologia,
Organizacja pomocy społecznej. nauczyciel kontraktowy,
Uczestniczył m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych:
Wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
w Przedszkolu nr 3 w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku
przedszkolnym oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Wykorzystanie
2
platformy ZOOM, Prawo oświatowe dla nauczycieli z uwzględnieniem trzech wariantów
funkcjonowania szkoły w okresie stanu epidemii.
- Dudzińska Beata: wyższe magisterskie - Pedagogika ogólna, Pedagogika wychowania
przedszkolnego - nauczyciel mianowany. Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach
pedagogicznych: np. Wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich
i patriotycznych w Przedszkolu nr 3 w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych
dzieci w wieku przedszkolnym oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: PPK,
Wykorzystywanie elementów integracji sensorycznej w pracy nauczyciela, Gry i zabawy
dzieci w terapii dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania, Sztuka perswazji dla
nauczyciela czyli jak wpływać na uczniów i rodziców, Pewność siebie dziecka, Jak pomóc
nieśmiałemu dziecku w przedszkolu?, Dyskalkulia - diagnoza i terapia, Pedagogika przyrody,
Kara czy nagroda, a może konsekwencja i pochwała? - czyli jak współpracować, Nie straszny
lęk i stres. Jak pomóc dzieciom i młodzieży radzić sobie z emocjami, lękiem i stresem, Rola
wyciszenia i koncentracji w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Konstruowanie gier
przez dzieci czyli rozwój myślenia logicznego, Drama! Edukacja o emocjach, Jak przetrwać
trudne emocje dziecka i jak na nie reagować.
- Idzikowska Marta: wyższe magisterskie - Pedagogika wczesnoszkolna, Licencjat -
nauczyciel dyplomowany,
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: PPK, Piosenki i zabawy na początek roku
szkolnego, Jesienne tralala, piosenki i zabawy o tematyce jesiennej, Piosenka i ruch -
aktywne słuchanie muzyki, Zimowe tralala, piosenki i zabawy o tematyce zimowej, Co
mówią rysunki przedszkolaka, Kodowanie na dywanie, Kreatywne zabawy w edukacji
przedszkolnej, Terapia opóźnień w rozwoju mowy, Jak zachęcić dzieci do czytania książek?.-
Jachimek Patrycja: wyższe zawodowe - licencjat: pedagogika przedszkolna
i wczesnoszkolna, podyplomowe: oligofrenopedagogika nauczyciel stażysta (ubiegająca się
o awans zawodowy nauczyciela kontraktowego).
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: np. Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Nutki dla smyka „Początek roku
w tanecznym kroku - zabawy rytmiczne i piosenki, Gry i zabawy aktywizujące, Świat literpropozycje zabaw językowych w oparciu o pedagogikę Froebla,, Przedszkolaki dają mi
w kość, Motoryka mała z elementami terapii ręki, Czy dyscyplina może być pozytywna? ,
Rola wyciszania i koncentracji w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, „Konstruowanie
gier przez dzieci czyli rozwój logicznego myślenia, Komunikacja z rodzicami dziecka,
Spektrum autyzmu, Praktyczne pomysły na innowację pedagogiczną w oparciu o metodę
globalnego czytania Glenna Domana.
- Kilczewska Aleksandra: wyższe zawodowe - Wychowanie przedszkolne i edukacja
wczesnoszkolna - nauczyciel stażysta (ubiegająca się o awans zawodowy nauczyciela
kontraktowego).
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Jak bawić się z dziećmi, aby pokochały
3
zajęcia w przedszkolu?, Jak wspierać rozwój twórczego myślenia u dzieci?, Pedagogika
uśmiechu i dobrej zabawy. Zabawy dla dużych i małych dzieci, Rola bajek
w wychowaniu dzieci, Wiosenne zabawy plastyczne i ruchowe, Praca z ciszą w żłobku
i przedszkolu, Metody wspomagające rozwój ruchowy dzieci w wieku żłobkowym
i przedszkolnym, Jak zdalnie prowadzić zajęcia gimnastyczne dla dzieci w wieku
przedszkolnym i wcesnoszkolnym?, Zabawy paluszkowe w żłobku i przedszkolu, Zabawy
sensoryczne, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci, Zabawy matematyczne dla
dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem kart do Matematyki intuicyjnej, Realizacja
zajęć podstawy programowej w przedszkolu, Po co dzieciom superbohaterowie?, Matematyka
multisensoryczna z kodowaniem, Czego naprawdę potrzebują dzieci- pedagogika
froeblowska w praktyce, Pięciolatki bawią się literami- - pierwsze kroki w nauce czytania,
Praktyczne spojrzenie na Pedagogikę Froebla.
- Kiljańska Anna: wyższe magisterskie - Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna -
nauczyciel stażysta (ubiegająca się o awans zawodowy nauczyciela kontraktowego).
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Relacje rodzic - nauczyciel
i nauczyciel - rodzic , Praktyczne wskazówki jak wprowadzać Metodę globalnego czytania
Glenna Domana w grupie przedszkolnej, Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój dziecka
w wieku 0-7 lat, „Co zamiast kar? W oparciu o pozytywną dyscyplinę, „Jak rozmawiać
z rodzice”, „Jak reagować, gdy dziecko bije dorosłych i dzieci? Szkolenie o agresji wieku
dziecięcego, Zabawy matematyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym
z wykorzystaniem kart do matematyki intuicyjnej.
- Kwiatkowska Anita: wyższe magisterskie - pedagogika specjalna - nauczyciel stażysta
(ubiegająca się o awans zawodowy nauczyciela kontraktowego).
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Jak wspierać motywację dziecka ,
Świąteczne zabawy muzyczno-ruchowe, Plastyka Sensoryczna jako nowoczesna metoda
pracy z dzieckiem , Zabawy dywanowe w żłobku i przedszkolu, Wiosenne zabawy plastyczne
i ruchowe, Praca z ciszą w żłobku i przedszkolu, Praktyczne pomysły na matematyczną
innowację pedagogiczną w oparciu o Matematykę intuicyjną, Dni kwietniowe nietypowe,
Podstawy czytania sylabowego z dziećmi (3-9 lat), Najciekawsze metody aktywizujące -
warsztat dla nauczycieli.
- Łyszkowska Karolina: wyższe zawodowe - Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna,
Oligofrenopedagogika, Historia w szkole, Bibliotekoznawstwo z informacją naukową -
nauczyciel kontraktowy.
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
w Przedszkolu nr 3 w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku
przedszkolnym” oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: BHP - pierwsza
pomoc przedmedycza, PPK., Zimowe Inspiracje Krainy Muzyki., Zabawy chustą animacyjną,
Gry i zabawy rozwijające kreatywność, Edukacja Montessori, Komunikacja między
nauczycielami, dziećmi a rodzicami, Ćwiczenia grafomotoryczne i zabawy paluszkowe, Style
przywiązania według
4
J. Bowlby’ego, Terapia ręki, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Pozytywna
dyscyplina, Asertywność w pracy nauczyciela, Ekologia w duchu zero waste, Zdrowie
psychiczne dzieci
i młodzieży, Trudni rodzice, Pedagogika Waldorfska, Dokumentacja w pracy nauczyciela,
Wykorzystanie technologii w pracy cyfrowej nauczyciela, Dzieci wysoko wrażliwe.
- Partyka - Tkacz Patrycja - nauczyciel wspomagający - wyższe zawodowe - pedagogika
specjalna - nauczyciel stażysta (ubiegająca się o awans zawodowy nauczyciela
kontraktowego),
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: „Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie”, „Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: Trening umiejętności społecznych - 1
stopień, Autyzm - Zachowania trudne - klasyfikacjai przyczyny, Wsparcie dziecka
z ASD, Sensoryczne wsparcie dziecka z autyzmem w domu, Rozwój komunikacji u osób z
ASD, Zabawy matematyczne w przedszkolu, Pozytywna dyscyplina, Pozytywna dyscyplina
w przedszkolu, Lęk, niepewność, zmiana. Jak wspierać uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych w czasie pandemii koronawirusa?.
Specjaliści:
- Gardynik Katarzyna - psycholog: wyższe magisterskie - Stosowana analiza zachowania,
praca z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Uprawnienia pedagogiczne -
nauczyciel kontraktowy,
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: PPK, Odwrócona lekcja, Trener TUS
- I stopień, Doceniaj nie oceniaj, Trudne rozmowy z rodzicami - sytuacje konfliktowe
w placówce, Motywacja i inspiracja. Najważniejsze narzędzia nauczyciela, Współczesny
wymiar bezpieczeństwa w szkołach i w placówkach w okresie pandemii. Jak wspierać osoby
wrażliwe emocjonalnie?, Życie jest warte rozmowy: samotność. Światowy Dzień
Zapobiegania Samobójstwom, Czy to autyzm, Fundacja pomoc autyzm, Pierwsze kroki
po diagnozie, Fundacja pomoc autyzm.
- Kidzińska Agnieszka - logopeda: wyższe magisterskie ……… - nauczyciel kontraktowy
Uczestniczyła m.in. w szkoleniowych radach pedagogicznych np.: Wychowanie do wartości
poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w Przedszkolu nr 3
w Brwinowie, Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: PPK, Wszystko o przesiewowych
badaniach logopedycznych, Badania słuchu, SI w terapii logopedycznej dziecka z ASD,
Diagnoza i terapia rynolalii - rozwiązania praktyczne, Diagnoza dziecka z powiększonymi
migdałkami podniebiennymi w aspekcie logopedyczno - ortodontycznym”, Terapia dziecka
z implantami ślimakowymi, Seplenienie międzyzębowe: diagnoza, metody korekcji, terapia
logopedyczna, Jadłospis w żłobkach i przedszkolach, Sensologopedia w zaburzeniach
odżywiania, Jąkanie - od teorii do praktyki, Pierwsza pomoc w przedszkolu i w szkole -
warsztaty, Wskaźnik zakresu ruchu języka, Sekrety diagnozy logopedycznej, Jak dobrze
zrozumieć i wykorzystać diagnozę logopedyczną?, Reedukacja oddechowa w terapii dzieci,
Jak wychwycić wady postawy u dzieci?, Ruch kadrowy w oświacie, Współpraca z rodzicami
5
w dobie zdalnej edukacji, Zaburzenia SI, Awangarda logopedii - Jąkanie, Muzykoterapia
Wiosenne Ram Pam Pam - Piosenki
i zabawy muzyczno-ruchowe, Zabawy paluszkowe w żłobku i przedszkolu, Zespół
nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci, Występowanie asymetrii u dzieci, Głoski
tylnojęzykowe - wady wymowy
i terapia, Rozwój ruchowy dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym, Grafomotoryka,
Komunikacja
z rodzicami dziecka, Fizjoterapeutyczne zabawy sensoryczne, Seplenienie boczne, Ćwiczenia
narządów artykulacyjnych, Metody aktywizujące w pracy nauczyciela wychowania
przedszkolnego
i klas I-III.
Nauczycielki na tym nie poprzestają i w dalszym ciągu biorą udział w szkoleniach czy
webinarach. Podnoszą kwalifikacje zawodowe: studiują na wyższych studiach magisterskich.
Podstawową funkcją przedszkola jest funkcja wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza.
Przedszkole nasze stara się wspierać rodziców w procesie wychowania, opieki i edukacji
dzieci przedszkolnych. Pełni rolę wspomagającą działania wychowawcze rodziny
w ukierunkowywaniu rozwoju naszych wychowanków zgodnie z ich wrodzonym potencjałem
i możliwościami rozwojowymi w korelacji ze środowiskiem społeczno -kulturowym
i przyrodniczym. Nasze przedszkole to placówka przyjazna dzieciom, uznająca ich
podmiotowość oraz dążąca do stymulowania i rozwijania zdolności twórczych w nich
tkwiących w atmosferze bezpieczeństwa i życzliwego traktowania.
Cele i zadania przedszkola określa statut. Są nimi między innymi
1. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, kontakt
z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Pruszkowie, z pedagogiem i logopedą.
Dzieci wykazujące mikrodefekty rozwojowe objęte są indywidualną pracą, która
dokumentowana jest zarówno w dziennikach zajęć, jak i w zeszytach obserwacji.
2. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspieranie rodziny
w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez:
a) obserwację , diagnozowanie, pracę indywidualną, wyrównawczą z dzieckiem
b) prowadzenie ścisłej współpracy z rodzicami i podejmowanie wspólnych decyzji
dotyczących ewentualnego kierowania do poradni lub logopedy.
3.Sprawowanie opieki wychowawczo- pedagogicznej:
a) czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie zajęć w przedszkolu oraz
poza nim
b) prowadzenie zajęć dydaktycznych mających na celu rozwój intelektualny,
ruchowy, moralny, kulturalny i społeczny dziecka
c) stwarzanie warunków odpowiednich do spontanicznej i swobodnej zabawy.
Główne cele w pracy dyrektora przedszkola i nauczycieli w roku szkolnym 2020/21 zostały
wskazane na podstawie kierunków polityki oświatowej MEN, wyników i wniosków
z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku szkolnego oraz statutowych zadań określonych
w przepisach prawa oświatowego.
W ostatnim roku zadania przedszkola koncentrowały się na następujących zagadnieniach :
1. Podróże po Polsce wirtualnie i na papierze - wychowanie do wartości i edukacja
regionalna i ekologiczna.
CO ZROBIONO:
- „Przyjaciel przyrody” gazetki tematyczne w nawiązaniu do kalendarza pogody,
- Strażnik Natury” - uroczyste obchody dnia ziemi,
6
- „Piramida zdrowia” - promowanie zdrowego stylu życia,
- „Małe formy teatralne” - - promowanie wartości poprzez realizację plastyczną, muzyczną,
teatralną,
- „Wprowadzenie wartości w tematach kompleksowych” - przyjaźń, odpowiedzialność,
szacunek, uczciwość przyroda, zdrowie itp.,
- „Bajkoterapia” - ukazywanie wzorów poprawnych zachowań poprzez czytanie bajek,
Kształtowanie kompetencji cyfrowych - wykorzystywanie sprzętu multimedialnego - zdjęcia,
bajki, filmy, gry edukacyjne, prezentacje,
- „Kodeks małego ekologa” - - nabywanie właściwego stosunku do zwierząt i roślin,
- „Idzie jesień - zatrzymaj te chwile” - zielniki grupowe,
„Budzenie empatii i opiekuńczego stosunku do zwierząt - zbiórka karmy dla schronisk
(dwukrotnie),
- „Każdy przedszkolak o tym wie, że w ekologicznej torbie zakupy nosi się” - warsztaty
- „Dobre rady na odpady” - kreatywny recykling
- Piękna nasza Polska cała” - kształtowanie postaw patriotycznych,
- „Podróże po Polsce” - wirtualne poznawanie wybranych regionów,
- „Spacery online po muzeum” - bezpieczne korzystanie z internetu,
- „Wirtualne zwiedzanie zamków” - bezpieczeństwo w sieci,
- „Podglądanie żubrów w czasie rzeczywistym” - bezpieczeństwo w sieci,
- „Wirtualne zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce” - pedagogika przyrody,
- „Wycieczki i spacery po najbliższej okolicy” - bezpieczne zachowanie się poza terenem
przedszkola,
- „Kwadrans z kulturą” - zapoznawanie dzieci z polskim malarstwem, literaturą i muzyką.
- „Bezpieczny przedszkolak” - spotkanie ze strażakami,
- tworzenie grupowych kodeksów (prawa i obowiązki dzieci),
- spotkania online z dziećmi w czasie zawieszenia zajęć platforma Google Meet
- w każdym miesiącu : koncert muzyczny online i teatrzyk online.
- wycieczka autokarowa do Stajni Wilga,
- uroczystości i imprezy przedszkolne zgodnie z Rocznym Planem Pracy.
Konkursy: Najpiękniejszy Bałwan, Najpiękniejszy wianek Pani Wiosny -
międzyprzedszkolny, Kartka wielkanocna,
Praca dydaktyczno - wychowawcza i opiekuńcza przebiega w oparciu o programy, które
zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną w dniu 31.08.2020 r. na
posiedzeniu Rady Pedagogicznej i dopuszczone do użytku na rok szkolny 2020/2021.:
4 - latki “Kubusie Puchatki”, 5 - latki “Tygryski” - Planeta dzieci „Prawda, dobro, piękno
w świecie wartości” Jolanta Wasilewska WSiP, ISBN: 978-83-02-1875-4, 4 -5 latki
“Smerfy” „Program wychowania przedszkolnego” Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta
Majewska,
Renata Paździo MAC Edukacja 2020 r., 3 - latki “Krasnoludki” - Program
wychowania przedszkolnego „ Wokół przedszkola Małgorzata Kwaśniewska, Joanna
Lendzion, Wiesława Żaba-Żabińska MAC Edukacja 2018 r., Język angielski - Program
nauczania języka angielskiego zgodny z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego
dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych
typach szkół dla przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
Autorzy: Magdalena Appel Joanna Zarańska Ewa Piotrowska, Wydawnictwo MACMILLAN
rok wydania 2017, Rytmika - zajęcia umuzykalniające - Program zajęć umuzykalniająco-
7
rytmicznych realizowany w roku 2020/2021 - Program własny: Dorota Grejbus - Żebrowska,
Religia - Kochamy dobrego Boga AZ-01-01/10 z dnia 09.06.2010 r. Wydawnictwo WAM.
Kładziemy nacisk na podmiotowość wychowanków oraz stwarzanie optymalnych warunków
dla ich rozwoju. Nauczycielki opracowują miesięczne plany pracy, które są kompatybilne
z zapisami w dziennikach zajęć. Widoczna jest również współpraca między nauczycielkami
w tworzeniu właściwej atmosfery, wzajemnej pomocy i życzliwości. Dzięki tym zabiegom
można powiedzieć, że edukacja przedszkolna w naszej placówce umożliwiła: poznawanie
samego siebie, poznanie roli rodziny w rozwoju dziecka, rozwijanie uczucia przywiązania
i szacunku dla najbliższych członków rodziny, zdobywanie umiejętności samodzielnego
wykonywania czynności samoobsługowych, rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia
w zespole rówieśniczym, rozwijanie zainteresowania własną miejscowością, nabywanie
poczucia przynależności narodowej, dostrzeganie piękna najbliższego środowiska, rozwijanie
mowy i myślenia, poznawanie popularnych utworów polskiej literatury dziecięcej,
przygotowanie do nauki czytania i pisania, porządkowanie i klasyfikowanie przedmiotów
i zjawisk, posługiwanie się poznanymi znakami i symbolami, rozwijanie umiejętności
liczenia, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku,
poznawanie podstawowych zasad ochrony środowiska, rozwijanie wrażliwości na piękno
muzyki, przeżywanie przedstawień teatralnych, zapoznanie z rolą techniki w życiu człowieka,
kształcenie nawyku dbania o czystość osobistą, poznanie różnych wartości, którymi ludzie
kierują się w życiu. Formy i metody pracy w przedszkolu oparte są na różnorodnych
zabawach , obserwacjach i pokazie, działaniu, przekazie słownym, przykładzie osobistym,
rozwiązywaniu zadań według własnego pomysłu, samodzielnym doświadczeniu dziecka,
spontanicznej, swobodnej aktywności własnej, grach dydaktycznych.
W przedszkolu redagowana jest gazetka przedszkolna - kwartalnik „Słoneczko” dla dzieci
i rodziców . Tematyka dostosowana jest do pory roku. Gazetka zwiera informacje o tym co
działo się w przedszkolu i co dopiero nastąpi. W każdym numerze jest umieszczone
opowiadanie tematyką związane z pora roku. Zawiera także ciekawe propozycje dla dzieci
i rodziców dotyczące możliwości zagospodarowania wolnego czasu ( prace plastyczne,
zagadki, kącik kulinarny, kolorowanka) itp..
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami i środowiskiem. Do tradycji należy
współuczestniczenie rodziców w uroczystościach i imprezach przygotowywanych
i organizowanych w przedszkolu. W związku z obostrzeniami związanymi z pandemią relacje
z tych uroczystości są nagrywane i przekazywane rodzicom. Umieszczane są także na stronie
internetowej przedszkola. Na szczególną uwagę zasługują takie uroczystości, jak
Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, uroczystość wigilijna, spotkanie
z Mikołajem, , zabawa karnawałowa czy uroczyste zakończenie roku przedszkolnego.
W ramach realizowanych różnorodnych form współpracy z rodzicami, mimo pandemii
w placówce organizowane były np. konsultacje dla zainteresowanych rodziców w celu
uzyskania pełnych informacji o postępach i poziomie osiągnięć dziecka, informacje pisemne
na tablicach ogłoszeń, informacje przekazywane drogą mailową, telefoniczne kontakty czy
kontakty indywidualne.
W przedszkolu, w związku z zaistniałą sytuacją nie odbywały się zajęcia dodatkowe dla
dzieci. W każdym tygodniu odbywały się zajęcia rytmiczne (2 razy w tygodniu), nauka
języka angielskiego we wszystkich grupach wiekowych, prowadzona przez firmę zewnętrzną
- 2 razy w tygodniu, religia - raz w tygodniu.
W roku 2020/2021szkolnym wykonano także prace modernizacyjne w przedszkolu:
klimatyzacja w kuchni, szafa wnękowa, szafa łazienkowa i wymiana drzwi w toaletach dla
dzieci w Sali „Krasnoludków”, modernizacja kotła gazowego CO. Kolejne prace remontowo
8
- modernizacyjne będą miały miejsce w lipcu br. ( w czasie przerwy urlopowej): wymiana
drzwi w pionie kuchennym, wymiana sanitariatów tzw. biały montaż na piętrze przedszkola,
poprawa szczelności okien, odgrzybianie piwnic.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora Przedszkola nr 3 w Brwinowie - I półrocze 2020/2021
https://incms9-przedszkolenr3.i-bip.org.pl/pliki/podglad/57/pobierz