BIP Przedszkole nr 3 w Brwinowie
Data wytworzenia: | 2019-02-11 12:01:32 |
---|---|
Redaktor: | Pawińska Małgorzata |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
SPIS TREŚCI
DZIAŁ I
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE PRZEDSZKOLA
DZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1 Cele i zadania przedszkola
Rozdział 2 Sposób realizacji zadań przedszkola
DZIAŁ III
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1 Organizacja pracy przedszkola
Rozdział 2 Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem
Rozdział 3 Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
Rozdział 4 Zasady i formy współdziałania z rodzicami
Rozdział 5 Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w przedszkolu
Rozdział 6 Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
Rozdział 7 Zasady wnoszenia opłat za korzystanie z przedszkola
DZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
Rozdział 1 Dyrektor przedszkola
Rozdział 2 Rada pedagogiczna
Rozdział 3 Rada Rodziców
Rozdział 4 Zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi
DZIAŁ V
ZAKRES ZADAN NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
Rozdział 1 Zadania nauczycieli
Rozdział 2 Pracownicy administracji i obsługi
DZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI W PRZEDSZKOLU
DZIAŁ VII
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW W PRZEDSZKOLU
DZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
DZIAŁ I
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE PRZEDSZKOLA
§ 1.
DZIAŁ II
Rozdział 1 Cele i zadania przedszkola
§ 2.
DZIAŁ II
Rozdział 2 Sposób realizacji zadań przedszkola
§ 3.
DZIAŁ IVRozdział 4 Zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi§ 24. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.3. Zasady współdziałania organów przedszkola:1) Wymienione organy ściśle ze sobą współpracują i wspólnie podejmują decyzje w ramach swoich kompetencji na zasadzie pełnej akceptacji, wzajemnego zrozumienia i wspólnej troski o los placówki, a przede wszystkim: a) wymieniają informacje o planowanym działaniu;b) wymieniają doświadczenia i spostrzeżenia dotyczące życia przedszkola;c) biorą czynny udział w życiu przedszkola i doskonaleniu jego pracy; d) informują się wzajemnie o zmianach w regulaminach swojej działalności.2) Zapewniają bieżącą wymianę informacji między organami przedszkola:a) na posiedzeniach Rady Pedagogicznej (planowanych i doraźnych);b) na zebraniach Rady Rodziców;c) poprzez podanie informacji na tablicach informacyjnych dla rodziców nauczycieli.3. Sposoby rozwiązywania sporów miedzy organami przedszkola:1) drogą negocjacji przy współudziale stron między którymi powstał konflikt;2) podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów;3) w przypadku braku porozumienia i wyczerpaniu wszystkich sposobów złagodzenia konfliktu, każdy z organów może zwrócić się do wyższych instancji: organu prowadzącego, organu nadzorującego lub związków zawodowych, w zależności od treści sporu.4. Ostateczna decyzja w sporze należy do dyrektora.
DZIAŁ V
ZAKRES ZADAN NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLAw tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć zorganizowanych przez przedszkole.§ 25. 1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz pracownicy administracji i obsługi. 2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy. 3. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.4. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor w zakresie, do jakiego został upoważniony.Rozdział 1 Zadania nauczycieli § 26. 1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczo - dydaktycznych i opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo, a także szanowanie godności osobistej wychowanka.2. Nauczyciel wspiera rozwój i aktywność poznawczą dziecka, nastawioną na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconejo zasób jego własnych doświadczeń.3. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki.4. Do zadań nauczyciela należy w szczególności: 1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość i efekty; 2) realizacja podstaw programowych wychowania przedszkolnego; 3) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek, spacerów i pobytu dzieci na powietrzu; 4) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania; 5) indywidualizację oddziaływań w stosunku do poszczególnych wychowanków; 6) wprowadzanie zmian do swojej pracy, poszukiwanie nowych pomysłów, wzmacniających aktywność dziecka i jego zainteresowania; 7) współdziałanie nauczycielek pracujących w jednej grupie; 8) opieka doświadczonych nauczycieli nad młodszymi poprzez prowadzenie zajęć koleżeńskich i wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych występujących w placówce; 9) ustawiczne samokształcenie i doskonalenie zawodowe poprzez: udział w konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych oraz problemowych; 10) udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie seminariów, wykładów lub zajęć o charakterze warsztatowym; 11) czytanie na bieżąco literatury fachowej wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym; 12) prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami: a) dziennika zajęć; b) arkuszy obserwacji pedagogicznej; c) miesięcznych planów pracy z dziećmi; d) zeszytów współpracy z rodzicami; e) dokumentacji własnego rozwoju zawodowego; 13) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie indywidualnego procesu rozwojowego poszczególnych wychowanków i zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych (w tym gromadzenie danych dla potrzeb ewentualnej wczesnej interwencji specjalistycznej); 14) przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej; 15) odpowiedzialność za stan powierzonego mienia przedszkolnego, sali zajęć, pomocy dydaktycznych; 16) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną oraz z osobami prowadzącymi zajęcia dodatkowe; 17) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i prawa do uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, w celu: a) poznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka; b) bieżącego informowania o rozwoju, postępach, problemach i osiągnięciach dziecka; c) ustalenia odpowiednich, właściwych i jednolitych form współpracy w działaniach wychowawczych wobec dziecka oraz włączenia rodziców (opiekunów) w działalność przedszkola.5. W przedszkolu w zależności od potrzeb zatrudnia się kadrę pedagogiczną specjalistyczną w celu współorganizowania kształcenia. 1) Obowiązki psychologa: a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dziecka; b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka; c) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb w oparciu o obowiązujące przepisy prawa; d) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym; e) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; f) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci; g) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.2) Obowiązki logopedy: a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci; b) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowania jej zaburzeń; c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci; d) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej; e) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.3) Ponadto psycholog i logopeda mają obowiązek:a) brania udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami, b) prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej,c) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola.Rozdział 2 Pracownicy administracji i obsługi§ 27.1. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.§ 28. 1. Do obowiązków intendentki należy w szczególności: 1) zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt, środki czystości;2) nadzorowanie sporządzania i wydawania posiłków;3) współudział w sporządzaniu jadłospisów tygodniowych;4) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;5) załatwianie spraw związanych z działalnością finansową;6) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy na placówce.§ 29. 1. Do obowiązków kucharki należy w szczególności:1) przyrządzanie racjonalnych posiłków;2) prowadzenie magazynu podręcznego;3) współudział w ustalaniu jadłospisu;4) codzienne wykonywanie próbek żywieniowych;5) dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy;6) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikającychz organizacji przedszkola.§ 30.1. Do obowiązków pomocy kuchennej należy w szczególności:1) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków;2) dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy;3) załatwianie zleconych przez kucharkę czynności;4) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji przedszkola.§ 31. 1. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności:1) wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków poleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia;2) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach przydzielonych;3) rozkładanie, sprzątanie leżaków;4) rozkładanie posiłków i w razie potrzeby dokarmianie dzieci;5) opiekowanie się powierzonym mieniem;6) pomoc przy wykonywaniu pomocy dydaktycznych;7) współudział w spacerach i wycieczkach oraz przy organizacji uroczystości przedszkolnych;8) uczestniczenie w zajęciach z dziećmi przy których wymagana jest pomoc;9) dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej;10) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji pracy przedszkola.§ 32. 1. Do obowiązków woźnej oddziałowej należy w szczególności:1) utrzymywanie czystości, porządku i bezpieczeństwo na powierzonym odcinku pracy;2) podawanie do sal posiłków i w razie potrzeby dokarmianie dzieci;3) opiekowanie się powierzonym mieniem;4) odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt do sprzątania i naczynia stołowe;5) pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających;6) dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej;7) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji przedszkola.§ 33. 1. Szczegółowy zakresy obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola i znajdują się one w aktach kancelaryjnych.
DZIAŁ VIPRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI W PRZEDSZKOLU§ 34. 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do: 1) właściwego i zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; 2) ochrony przed formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej; 3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo- dydaktycznym opieki, ochrony i poszanowania godności osobistej; 4) swobodnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami; 5) do radości i zabaw oraz wyboru towarzyszy zabaw; 6) przebywania w bezpiecznych i higienicznych warunkach zarówno w budynku jak i poza nim; 7) właściwie prowadzonego procesu wychowawczo - dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny umysłowej; 8) poznawania swojej odrębności i indywidualności; 9) swobodnego wyrażania myśli, opinii i sądów; 10) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej i psychicznej; 11) nauki i regulowania własnych potrzeb; 12) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje; 13) snu i wypoczynku; 14) ciągłej opieki ze strony nauczyciela; 15) badania, eksperymentowania, poszukiwań, błędów.
§ 35. 1. Dziecko w przedszkolu ma następujące obowiązki: 1) stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów opracowanych przez dzieci i nauczyciela dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej; 2) przestrzeganie ustalonych reguł zachowania i zasad bezpieczeństwa; 3) szanowanie sprzętów i zabawek; 4) uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych (starania się w miarę możliwości, aby radzić sobie z samodzielnym jedzeniem i ubieraniem się); 5) traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i rówieśników; 6) współdziałania z nauczycielem w procesie wychowania i nauczania.DZIAŁ VIIPRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW W PRZEDSZKOLU§ 23. 1.Prawa rodziców:1) zapoznanie się z zadaniami wynikającymi z planu rozwoju placówki i planów pracy w danym oddziale;2) uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;3) uzyskiwanie porad i wskazówek od nauczycieli, psychologa i logopedy w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;4) wyrażanie i przekazywanie nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;5) znajomość aktów prawnych regulujących prace przedszkola.
§ 24. 1. Przedszkole oczekuje od rodziców:1) zapoznania się i przestrzegania niniejszego statutu;2) przestrzegania regulaminu przedszkola zamieszczonego w kąciku dla rodziców;3) przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;4) przyprowadzania i odbierania dziecka w godzinach pracy przedszkola;5) terminowego uiszczania opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;6) informowania o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu; przyprowadzania do przedszkola zdrowego i czystego dziecka bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków; 7) współdziałania z przedszkolem w realizacji jego zadań;8) respektowania uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;9) śledzenia na bieżąco informacji zamieszczonych na tablicy ogłoszeń i informowania telefonicznie lub osobiście dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;10) współpracowania z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;11) przygotowania dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;12) kontynuowania zaleconych ćwiczeń terapeutycznych; 13) uczestniczenia w zebraniach organizowanych przez przedszkole;14) bezzwłocznego zgłaszania nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego.
DZIAŁ VIIIPOSTANOWIENIA KONCOWE § 25. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.3. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - dzieci nauczycieli, rodziców (opiekunów prawnych), pracowników administracji i obsługi.4. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, przedszkole może współpracować z placówkami kultury i fundacjami.5. Zmiany do statutu mogą być podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego Rady Rodziców, organu prowadzącego przedszkole.
§ 26. 1. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: 1) wywieszenie statutu w miejscu widocznym (na głównej tablicy w holu); 2) umieszczenie tekstu na BIP w formie elektronicznej; 3) udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola; 4) zapoznanie rodziców (opiekunów prawnych) dzieci nowoprzyjętych z treścią statutu podczas zebrań organizacyjnych.
Traci moc statut przedszkola uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 13. 09. 2017 r.
Tekst jednolity zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Uchwałą nr 4/2018/2019w dniu 14.09.2018 r.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Członkowie Rady Pedagogicznej: Przewodnicząca Rady Pedagogicznej: